Innlegg
Nytt år
Da har vi rundet av gamleåret og startet på et nytt ubrukt år. Jeg er fortsatt litt lite mobil på bena så det blir ikke mange, lange utflukter til fots. Men et par turer i nærområdet har jeg da fått til. Det klør i fingrene etter å prøve mitt nye kamera Nikon Z7, så da blir det til at man tar bilder av det som byr seg.
- Vakkert solskinn
- Ikke mye snø på Ingeberg (4/1-20)
- Halvmåne
- Et nærbilde
- Fortsatt bær (4/1-20)
- Etter snøfall i formiddag (5/1-20)
- Gårkveldens perlemorskyer
Korte dager
Nå like før sola «snur» er dagene korte. Bildene her er tatt ved Skibladnerbrygga/Koigen like før solnedgang for 3 dager siden.
Frostrøyk
I går var det til dels kaldt vær i våre trakter. Frostrøyken skapte stemninger ved Mjøsa. Muligens var jeg litt for sent ute da det begynte å avta utover dagen. Men noen bilder ble det da.
- Hamar
- Hamar
- Ved Atlungstad
- Ved Atlungstad
- Ved Atlungstad
- Ved Atlungstad
Vinterlig
For noen dager siden tok vi en tur innover Gåsbu mot Brumundkampen for å fange vintermotiv. Flott vær og skikkelig vinterstemning møtte oss på turen.
- Fra Brumundkampen
- Fra Brumundkampen
- Fra Brumundkampen
- Motlys
- Fra Brumundkampen, Nordhue i det fjerne
- Ved Kveåsjøen
Makrolek inne
Da jeg for tiden er svært lite mobil har jeg kastet meg over makroverdenen i stua. Skarphet, uskarphet, lys, bakgrunner, vanndråper etc er faktorer å eksprimentere med; det kan åpne seg særegne «landskap».. Artig å se hva en kan få til; fantasien er den største begrensningen. Her er i alle fall noen eksempler fra de siste dagene.
(Klikk på ett av bildene for større versjon og for å bla i bildene)
Fjellandskap
Bilder fra sist uke da vi var en tur på «hytta» på Båtstø i Elgå. Været var vekslende til fjells, men det bidro til fine stemninger med litt sol gjennom dis og tåke. Bildene er fra Valdalsfjella.
(Klikk på ett av bildene for større versjon)
- Mot Elgåhogna
- Mot Elgåhogna
- Fra vegen til Gruvhammaren
- Storslåga
- Storslåga
- Storslåga og Rundhøgda
Overgang
De siste par dagene har vi hatt bra med kuldegrader på gradstokken og det forandrer landskapet og ikke minst bekker og vassdrag. Bildene vedlagt er tatt ved en bekk ikke langt fra der vi bor og viser endringen de siste dagene.
Ved Mjøsa
En rusletur langs Mjøsas bredd resulterer ofte i endel bilder; så også denne gangen.
- Høstløv
- Høstløv
- Store fargeblyanter
- Gjennom steinskulpturen ved ridestranda
- Gammel og vridd
- Klokketårnet
- Stupetårnet
- Stupetårnet i fugleperspektiv
- Stupetårnet
- Stupetårnet i blåtimen
- Stupetårnet i blåtimen
Dråper, sopp og noe til
I går tok jeg en rusletur i nærområdet mellom regnskurene med makroobjektivet påmontert. Mye vann, dråper, sopp og høstfarger ble resultatet.
(Klikk på ett av bildene for større versjon)
En forsmak på vinteren
Noen dager i Elgå sist uke ga oss vær av alle slag, fra skyet og snø til fint solskinn og temperaturer både på pluss og minussiden. Fine høstfarger og ingen snø på tur oppover til et snøfall første natta. Men høstfargene var der fortsatt, spesielt blåbærlyngen var fin.
- Sennsjøkampen
- Sennsjøkampen
- Nord for Sennsjøkampen
- Sølen innhyllet i skyer
- Snøfall om natta
- Femund etter snøfall
- Herbensen
- Herbensen
- Blåbærlyng i nysnø
- Blåbærlyng i nysnø
- En tur til lavskrikene
- Lavt skydekke
- Storsloga og Rundhøgda
- Litl Elgåsjøen, dronefoto
- Djupsjøen med undertegnede, dronefoto
















































































