Innlegg
Det våres
I disse meget spesielle korona tider da mange er utsatt for farlig smitte, det meste er stengt, avlyst eller utsatt, gjelder det innimellom å få tankene over på noe mer positivt. Hva er da bedre enn å komme seg ut i nærområdet og følge med på vårvekstene som kommer fram. Blåveis og hestehov er av de første frempå her i området. Den første blåveisen så vi 21. februar og første neslesommerfuglen den 12. mars; det må da være veldig tidlig skulle jeg tro!
- Blåveis
- Blåveis
- Blåveis
- Neslesommerfugl på hestehov
- Hestehov
- Hestehov
Variasjoner
At været her i landet er ustabilt er vel noe alle vet. Bildene nå er tatt over to dager og viser hvilke variasjoner vi kan ha. Den ene dagen er det solskinn fra skyfri himmel; dagen etter er det grått og naturen har skapt snø-roser/-pigger. Fascinerende er det i alle fall.
- Vinterlandskap
- Målia
- Isklokker I
- Isklokker II
- Gulspurv
- Snøpigger
- Enslig blad
- Kurver
- Frostroser
Is
Denne vinteren har det ikke vært mye is på Mjøsa. Men før helga; før snø og regn satte sitt preg på naturen, tok jeg en tur for å se etter om det var noe is i det hele tatt. Det hadde tross alt vært noen dager med betydelig kulde, så håpet var da der. Selv om det ikke var like mye is som det har vært de senere årene, var det da noen fine formasjoner som kan sette fantasien i sving.
Svaner i Åkersvika
Det er spennende å følge med på fuglelivet i Åkervika på våren. Selv om det tilsynelatende er tidlig vår er det stort sett bare svaner som foreløpig preger fuglelivet der; både sangsvaner og enkelte knoppsvaner. Sangsvanene var det spesielt mange av da jeg stakk bortom der her ene dagen.
- Sangsvaner og knoppsvaner
- En hel delegasjon sangsvaner
- Familie
- Take off
- Her en runde forbi Vang kirke
- Opp i det blå
- I fin positur
- Grankvister i motlys
- Sivgress
Det våres
Det virker som vi får en tidlig vår her østapå i lavlandet. I litt høyere strøk er det fortsatt endel snø, men ikke her nærmere Mjøsa. Bildene nå er alle, bortsett fra ett, tatt denne måneden, noen i Elgå og noen ved Mjøsa. Med lengre dagslys kommer vårfølelsen for fullt.
Kveld ved Femund
Vi har tilbrakt noen dager på «hytta» på Båtstø i Elgå. Varierende vær, men på fredag var været aldeles strålende; vindstille, sol og behagelig temperatur. Ettermiddagen og kvelden bød på flott solnedgang og som et ekstra pluss viste nordlysvarselet muligheter for nordlys utover natta. Det er lenge siden jeg har fotografert nordlys, så jeg måtte jo benytte muligheten jeg hadde. Varselet lovet ikke det helt store (kp-indeks 3,67-4), og samtidig var det nesten fullmåne. Altså kunne en ikke forvente det helt store. Men etter en stund kunne jeg da med det selvsyn se litt nordlys i nord så jeg ble da litt fornøyd!
- Fint lys før solnedgang
- Fargene endrer seg
- Dronefoto
- Solnedgang
- Is-skulptur
- Nordlys!
Langs Mjøsas bredd
Søndagens flotte vær gjorde det fristende med en spasertur langs Mjøsas bredde fra Koigen til Domkirkeodden. Noen innlagte stopp med fotografering ble det til. Det er minimalt med is på Mjøsa, men mellom stenene etter stranda forekommer det da litt som er verdt å stoppe opp for.
- Fra Koigen
- Stupetårnet
- Blyantvirvar
- Mange padlere på sjøen, her er en av de
- Litt grønske under isen
- Domkirkeruinene, test av nytt polarisasjonsfilter til vidvinkel
- Mjøsa i solskinn
- Ismønster I
- Ismønster II
Helgens bilder
Selv om det er vekslende vær gjelder det å komme seg ut, og da gjerne for å ta noen bilder. Bildene som er tatt de siste dagene er fra nærområdet, dvs Hamar og Stange.
- Fredagens perlemorskyer
- Ved Domkirkeodden
- Ved Domkirkeodden, lite vann i Mjøsa
- Brygga ved Atlungstad
- Ved Atlungstad
- Ved Atlungstad
- Ved Koigen, Hamar
- Is ved Espern Aktivitetspark
Istid
Om vinteren er is ett av de artigste motivene å fotografere synes jeg. Utallige uttrykk og formasjoner kan en finne der bare en ser litt nøye etter. Bildene jeg presentere her er tatt ved eller på Femund nå i januar.
Vinterlandskap
Vinteren her på østlandet har så langt ikke bydd på de helt store vinterlandskapene. Men i traktene rundt Femund er det da endel snø og vinterlige forhold. Isen har lagt seg på sjøen, i alle fall så langt vi kunne se. De fleste bildene er tatt ved Elgå de siste dagene.
- Elgå ved soloppgang
- Tilnærmet fullmåne
- Parti fra Båthusberget
- Isskavler på Femund
- Soloppgang
- Sålekinna i bakgrunn
- Sålekinna
- Fargespill
- Dronefoto






















































































