Innlegg

Hilsen fra Elgå

Posted on

Sist helg var vi noen dager på Båtstø i Elgå, Engerdal. Tradisjonen tro ble det noen utflukter med kamera i sekken. Greplyngen og kvitlyngen måtte jo selvsagt foreviges. Det var også et trivelig treff med den vakre storlomen. Været var veldig vekslende med alt fra strålende sol til sterk nordavind og regn. Men det er ikke dårlig vær, bare dårlige klær som ordtaket sier.

Små skapninger

Posted on

Utstyrt med makro-objektivet er det mye forskjellig en kan forevige i naturen bare få meter fra hjemmet. Denne gangen er det insekter som har vært i fokus. Jeg er ingen ekspert på å identifisere insekter, men ved hjelp av appene Artsoraklet og Seek har jeg funnet navn på alle, dog med et ørlite forbehold om korrektheten (navnet står under stort bilde du får når du klikker på bildet).

Små

Posted on

Nå begynner for alvor den tiden hvor makro-objektivet kommer til sin rett. Her er det noen forsøk på å forevige de nære ting som dukker opp i naturen.

Fugler nært ved

Posted on

Også i år; som i fjor, har vi gleden av å se svartspetten, stæren og spettmeisen travelt opptatt med å skaffe mat til de som er i reiret. Artig at stæren og spettmeisen har de samme reirene som i fjor, over hverandre i samme treet. Dette forgår bare 50 meter fra utgangsdøra vår, og de lar seg ikke affisere av mitt nærvær. I tillegg til disse har jeg med bilder av svartmeisen og låvesvale.

Ved Mjøsas bredd

Posted on

Nest siste dag i april var jeg en tur ned til Mjøsa for i hovedsak se om gulveisen har begynt å blomstre; det hadde den til gangs. Sjøen lå speilblank og det var da noen fugler der som så ut som de koste seg i finværet.

Fugler

Posted on

Her følger noen av fuglebildene fra de siste dagene.

Vårblomsten blåveis

Posted on

Blåveisen (Hepatica nobilis) er av de aller første blomstene som dukker opp på våren her på våre kanter. Det er en vakker blomst som viser seg i mange nyanser, gjennom alle blåfarger til rød og også hvit som et par av bildene viser.

 

Fugler i flukt

Posted on

Det er liv i fugleflokkene denne tiden av året. Her er noen av bildene jeg har tatt i siste halvdel av mars og nå i april.

En samling fugler

Posted on

Nå om våren begynner fugletrekket fra sydligere strøk. En del; bl.a. kortnebbgjess , er det et stort antall av på Starene nå i disse dager. Men det er også mange som overvintrer her nord; disse går nok lettere tider i møte når det gjelder temperaturer og tilgang på mat.

Mjøsisen

Posted on

I går tok vi en tur til Atlungstad for å se hva vi kunne finne av is. Fra land og lavt standpunkt så det ikke særlig spennende ut. Men litt utpå og fra oven tegner bildet seg helt annerledes; fantastiske formasjoner dukker fram. Ja, så mye fint at jeg kunne brukt en hel dag på å utforske og oppdage disse kunstverkene fra naturens side!