På nært hold
Hilsen fra Elgå
Sist helg var vi noen dager på Båtstø i Elgå, Engerdal. Tradisjonen tro ble det noen utflukter med kamera i sekken. Greplyngen og kvitlyngen måtte jo selvsagt foreviges. Det var også et trivelig treff med den vakre storlomen. Været var veldig vekslende med alt fra strålende sol til sterk nordavind og regn. Men det er ikke dårlig vær, bare dårlige klær som ordtaket sier.
Små skapninger
Utstyrt med makro-objektivet er det mye forskjellig en kan forevige i naturen bare få meter fra hjemmet. Denne gangen er det insekter som har vært i fokus. Jeg er ingen ekspert på å identifisere insekter, men ved hjelp av appene Artsoraklet og Seek har jeg funnet navn på alle, dog med et ørlite forbehold om korrektheten (navnet står under stort bilde du får når du klikker på bildet).
Små
Nå begynner for alvor den tiden hvor makro-objektivet kommer til sin rett. Her er det noen forsøk på å forevige de nære ting som dukker opp i naturen.
Ved Mjøsas bredd
- Mjøsa
- Måkeflukt
- Sildemåke
- Siland
- Silender
- Silender
- Laksand
- Spisslønn
- Vårkål
- Vårkål
- Hvitveis
- Hvitveis
- Gulveis
- Gulveis
Nest siste dag i april var jeg en tur ned til Mjøsa for i hovedsak se om gulveisen har begynt å blomstre; det hadde den til gangs. Sjøen lå speilblank og det var da noen fugler der som så ut som de koste seg i finværet.
Vårblomsten blåveis
Blåveisen (Hepatica nobilis) er av de aller første blomstene som dukker opp på våren her på våre kanter. Det er en vakker blomst som viser seg i mange nyanser, gjennom alle blåfarger til rød og også hvit som et par av bildene viser.
Is på Mjøsa
Isen har nå begynt å legge seg på Mjøsa; i alle fall utenfor Domkirkeodden der disse bildene ble tatt for et par dager siden. Det ser ikke ut til at den er særlig brukbar for skøyting da den er rimelig ujevn!
Vinter ved Mjøsas bredd
Med den siste tidens kuldegrader har det så smått begynt å legge seg litt is på Mjøsa innved land og i viker. Ikke så mye å skryte av ennå, men det vil vel øke på etter hvert. En kan i alle fall finne små kunststykker ved bredden selv om det er lite utpå sjøen.
Vintersnø
Vinteren inntil få dager siden har vært ganske så snøfattig her på våre trakter. Imidlertid har vi de siste dagene fått bra påfyll av et fint teppe av lett snø. De første bildene denne gangen er tatt på Atlungstad i Stange der denne fine furua er et yndet fotoobjekt. Etter at snøen kom har jeg tatt noen bilder i nærområdet samt en del bilder fra stranda ved Domkirkeodden. Jeg venter på at det skal legge seg litt is på Mjøsa, men noen små isformasjoner kan en da finne hvis en ser godt etter.
- Atlungstad
- Atlungstad
- Atlungstad
- Atlungstad
- Deler av Atlingstad golfbane
- Is ved Atlungstad
- Under snøfall
- Fra nærområdet
- Fra nærområdet
- Mjøsa ved Domkirkeodden
- Is ved Mjøsa
- Is ved Mjøsa
- Is ved Mjøsa
- Is ved Mjøsa
Kulde
De siste dagene har vi her på østlandet fått kuldegrader etter en periode med varmegrader. Men snøen lar vente på seg, selv om det de kommende dager er spådd noe snø. I mellomtiden må jeg ta til takke med å fotografere is i de bekkene jeg har i nærområdet. Men det er ikke så værst det heller.
Frostfarger
I påvente av snø har vi i alle fall fått kuldegrader de siste dagene. I kombinasjon med litt vintersol kan dette gi isen og frosten fine farger og nyanser. Jeg har prøvd å formidle noe av dette i vedlagte bilder.






















































































































