Hamar
Små
Nå begynner for alvor den tiden hvor makro-objektivet kommer til sin rett. Her er det noen forsøk på å forevige de nære ting som dukker opp i naturen.
Fugler nært ved
Også i år; som i fjor, har vi gleden av å se svartspetten, stæren og spettmeisen travelt opptatt med å skaffe mat til de som er i reiret. Artig at stæren og spettmeisen har de samme reirene som i fjor, over hverandre i samme treet. Dette forgår bare 50 meter fra utgangsdøra vår, og de lar seg ikke affisere av mitt nærvær. I tillegg til disse har jeg med bilder av svartmeisen og låvesvale.
Ved Mjøsas bredd
- Mjøsa
- Måkeflukt
- Sildemåke
- Siland
- Silender
- Silender
- Laksand
- Spisslønn
- Vårkål
- Vårkål
- Hvitveis
- Hvitveis
- Gulveis
- Gulveis
Nest siste dag i april var jeg en tur ned til Mjøsa for i hovedsak se om gulveisen har begynt å blomstre; det hadde den til gangs. Sjøen lå speilblank og det var da noen fugler der som så ut som de koste seg i finværet.
Vårblomsten blåveis
Blåveisen (Hepatica nobilis) er av de aller første blomstene som dukker opp på våren her på våre kanter. Det er en vakker blomst som viser seg i mange nyanser, gjennom alle blåfarger til rød og også hvit som et par av bildene viser.
Is på Mjøsa
Isen har nå begynt å legge seg på Mjøsa; i alle fall utenfor Domkirkeodden der disse bildene ble tatt for et par dager siden. Det ser ikke ut til at den er særlig brukbar for skøyting da den er rimelig ujevn!
Småfugler rundt oss
Selv om det er en stund til vår og et yrende fugleliv er det da noen småfugler som skaper god stemning for oss som liker fugler. Her er det et knippe bilder av fugler rundt oss her vi bor, bildene er tatt på nyåret.
- Blåmeis
- Dompap
- Flaggspett
- Grønnfink
- Gulspurv
- Kjøttmeis
- Pilfink
- Stillits
- Stillits
- Svartspett
Kulde
De siste dagene har vi her på østlandet fått kuldegrader etter en periode med varmegrader. Men snøen lar vente på seg, selv om det de kommende dager er spådd noe snø. I mellomtiden må jeg ta til takke med å fotografere is i de bekkene jeg har i nærområdet. Men det er ikke så værst det heller.
Stjerner i isen
Det er artig å følge med på ting som skjer i isen på det lille tjernet like ved der vi bor. Som tidligere år dukker det også i år opp «stjerner» i isen som er veldig fotogene.
Åkersvika
For noen dager siden var jeg en tur til Åkersvika for å se på bestanden av fugler. Det var masse Kanadagjess og Kortnebbgjess der; det kom stadig flygende store flokker av disse artene. Øvrige arter registrerte jeg ikke så mye av, bortsett fra noen Knoppsvaner og Sangsvaner.
- Knoppsvaner
- Knoppsvaner inn for landing
- Knoppsvaner inn for landing
- Kanadagjess
- Kanadagjess
- Kanadagjess
- Kanadagjess
- Kortnebbgjess
- Kortnebbgjess
Høsttegn
At vi er inne i høstmånedene er ganske så klart. Klorofyllet forsvinner og andre farger enn grønt tar overhånd. Høsten er også tid for sopp i skogbunnen. Jeg er selv ingen sopp-plukker, men jeg synes sopp er et takknemlig fotomotiv, ikke minst de mindre artene.




























































































