Hamar

Dråper, sopp og noe til

Posted on Updated on

I går tok jeg en rusletur i nærområdet mellom regnskurene med makroobjektivet påmontert. Mye vann, dråper, sopp og høstfarger ble resultatet.

(Klikk på ett av bildene for større versjon)

Sommerfugler

Posted on

Sommerfugler er vakre skapninger ofte med fantastiske farger. På ettersommeren er det massevis av disse i kulturlandskapet.

Ved et tjern

Posted on

Av og til tar jeg turen til et lite tjern ikke langt unna der vi bor. I år som i fjor er det horndykkere der, men også masse øyenstikkere. Dette er fantastiske flymaskiner som sjelden står i ro under sine patruljeruter i territoriet sitt. Det er derfor utfordrende å fotografere de i flukt, men av og til setter de seg i ro på et strå eller pinne og lar seg fotografere.

 

Flere fugler

Posted on

Våren og forsommeren er en travel tid for alle dyr og fugler. I åkersvika har knoppsvanene og kanadagjessene allerede fått fram ungekullene sine. Alle bildene er tatt i nærområdet på hedmarken. (

Klikk på ett av bildene for større versjon.)

Fugler

Posted on

Noen fuglebilder fra siste tiden. Alle bildene er fra Nordvidammen og Åkersvika bortsett fra storlomen og makrellterna som er tatt i Trysilelva.

Veksttid

Posted on

Med de gode temperaturene vi har hatt noen dager har framveksten av ulike vekster vært stor. Her er noen bilder fra nærområdet på Ingeberg.

Vårvekster

Posted on

Hver vår er det artig å følge med på det som skjer i naturen, blomster og andre vekster gror fram. Her på Ingeberg er det flust med vårpengurt, hestehov, blåveis og hvitveis. Det vi går å venter på nå er gulveisen; den dukker vel snart opp!

Blåveis

Posted on

Blåveis (Hepatica nobilis) eller blåsymre er en flerårig plante i soleiefamilien. Den er av de første som stikker seg fram på våren. Blåveisens farge varierer fra helt hvit gjennom alle blåfarger til rød. Her er noen bilder fra nærområdet på Hamar der det enkelte plasser er masse blåveis.

Fugleutflukt

Posted on

Våren er en flott tid på mange vis; ikke minst når trekkfuglene kommer tilbake. Forleden tok jeg en tur ned til Mjøsa for å se om det var noe liv på vannet. Kortnebbgjess var det i hopetall, endel kanadagjess, og vipa og stæren mesket seg på åkrene.

Kveldsstemning

Posted on

En kveldstur ved Mjøsas bredd kan fange mange fine stemninger. Nå var det våryre følelser hos stokkendene. Selv om det er veldig vanlige ender er de jo vakre, og i det flotte kveldslyset blir de ikke mindre vakre.