Hamar
Nordlys i april
På denne årstiden er vi på tampen med nordlysfotografering. Men etter et nordlysvarsel på telefonen tok jeg meg en tur ut rundt midnatt for å se om det var verdt turen ut. Til å begynne med var det ikke veldig mye å se, men etter en halvtime ble det mer fart i sakene. Sannsynligvis de siste nordlysbildene for mitt vedkommende denne sesongen.
- Panorama satt sammen av 5 bilder
- Nordlyset tar seg opp
- Nordlys
- Vakkert
Vårfugler
Det er trivelig med våren og fuglene som skaper liv og røre på denne tiden av året. Her det bilder av noen av de.
- Knoppsvanene er på plass
- Kanadagjess er det mange av
- Hettmåke
- Gråhegre
- Grønnfink
- Stæren er på plass
Vår i bekken
Selv om det er vekslende værforhold for tiden er det en vårlig stemning i naturen. Her er noen bilder fra en bekk i nærområdet som jeg ofte frekventerer, bildene er fra de siste dagene.
Fra én dag til neste
Nå er vi inne i en årstid der væromslagene kan komme fort fra én dag til neste. I går var jeg en tur for å se på is i en bekk like ved oss, og i dag med strålende vårvær så jeg årets første sommerfugl (i alle fall for mitt vedkommende). Vi må bare glede oss til tiden som kommer med nytt liv i naturen.
Ismønstre
Med plussgradene vi har nå begynner snø og is å smelte. Men under prosessen kan det oppstå fine mønstre i isen. Dette kan en lett se ved å benytte drone som fotograferer ned på isen. De bildene som vises her er tatt den 25. og 26. februar 2024 med drone og viser mønstre og strukturer i isen på Mjøsa.
Fugler i nabolaget
Det er litt tidlig for trekkfuglene ennå her i Innlandet. Men en trivelig observasjon var at svartspetten var på besøk 50 meter fra huset vårt. Om det var de samme som etablerte seg i fjor på samme plass eller om det var andre er ikke så lett og vite. Paret i fjor fikk frem to unger så vi får se om det blir ny etablering i år. Det synes å være i tidligste laget med den vinteren vi har så langt; i fjor begynte de å lage seg reir i slutten av mars måned. Men vi får se, kanskje det bare var en liten visitt.
- Pilfink
- Gråsisik
- Gulspurv
- Dompap
- Flaggspett
- Svartspett
Perlemorskyer
I dag morges og spesielt i ettermiddag var vi velsignet med særdeles vakre perlemorskyer her over Hamar. Perlemorskyer, eller polarstratosfæriske skyer, er lysende, ofte linseformede skyer som opptrer i stratosfæren i en høyde fra 15 til 30 km. Perlemorskyene består av iskrystaller, og de flotte fargene oppstår ved at solstrålene avbøyes når de går gjennom iskrystallene i skyene.
- Dronebilde over Ingeberg
- Flyet møter perlemorskya
Is og frost
Det kalde været vi har over landet vårt nå gjør at mange sjøer og elver islegges. Det ser en også på Mjøsa her ved Hamar der det begynner å danne seg is etter bredden. Dette skaper mange fine formasjoner og detaljer, og sammen med frostrøyken skapes det fine stemninger.
Noen vinterbilder
Vinteren begynner å feste grepet i naturen. Denne gangen viser jeg noen bilder fra Hedmarksvidda, Imerslundmarka og Atlungstad i Stange; nærmere bestemt av den fotogene furua ved Mjøsas bredd.
- Kveåa, dronefoto
- Kveåa
- Ved Kveåbrua
- Fra Brumundkampen
- Vinterlys I
- Vinterlys II
- Furua på Atlungstad, dronefoto
- Atlungstad
- Atlungstad
Fugler
Noen fuglebilder fra den senere tid. På grunn av flomvannet er det nå ikke fastland ute i Åkersvika, så det er ikke mange hvileplasser for fuglene der. Det er og håpe at det vil komme flere trekkfugler etter hvert som vil raste i vika. Bildene er fra Åkersvika, Flagstadelva og Gillundstranda.
- Knoppsvane, Åkersvika
- Knoppsvane, Åkervika
- Kanadagjess og Skarv, Åkersvika
- Kanadagjes, Åkersvika
- Laksand, Flagstadelva
- Laksand, Flagstadelva
- Skarv, Gillundstanda
- Strandsniper, Gillundstranda
- Brushane, Gillundstranda
- Brushane, Gillundstranda
- Sandlo, Gillundstranda
- Tornirisk, Gillundstranda







































































