Innlegg
Ved bredden av et tjern
Ikke langt fra der vi bor er det et lite tjern der jeg har observert kvinender, stokkender og horndykker. I dag var jeg der og det var fortsatt fugler der, men veldig sky. Så jeg svingte objektivet mot noen skapninger som ikke er så sky, men likevel ikke så lett å ta bilde av; i alle fall ikke i flukt!
- Tilbaketrekning i sluttet orden
- Fargerik
- En pust i bakken/på bladet
- Øyenstikker i flukt
- Genene må føres videre
Noen dager i Elgå
Etter noen dager på Båtstø Camping i Elgå er det bestandig endel bilder på brikka av den flotte naturen i de trakter, så også denne gangen.
- Blåklogger
- Femund
- Beitende elg
- Reinkalv
- Dagens siste solstråler
- Røsslyng
- Røsslyng
- Brennhammeren med Elgå og Femund i bakgrunn
- Litl Elgåsjøen
- Femund II i mektig landskap
- Sølen sett fra Brennhammeren
- Litl Elgåsjøen, Djupsjøen og Herbensen
- Fargesprakende lyng
- Røsslyng
- Dansende reflekser
- Flekkmarihand
- Gluttsnipe
- Strandsnipe
Blomster og makro
Den siste tiden har fotograferingen i stor grad dreid seg om makro av de mange blomster og vekster som omgir oss.
- En vakker bukett
- Den enes død, den andres brød
- Ripsen ikke aldeles moden
Midtsommerhelg
Sist helg tilbrakte vi i på Båtstø Camping i Elgå. Fra kald, sterk nordavind på fredag ble det etter hvert mindre vind og bedre temperatur; ja rett og slett kjempefint. Naturlig nok ble det i slike naturskjønne omgivelser endel bilder.
- Frisk nordavind i Femund
- Femund
- Femund II inn til Elgå
- Sagbekken
- Sagbekken
- Myrull
- Genene sikres
- På skråplanet
- Fint sankthansbål på Båtstø
- Trygt nær mor
- Nydelig reinkalv
- Lavskrikene er tillitsfulle
- Stranda ved Fjellgutusjøen
- Det gror i sanda
- Toppandpar
Sommer og blomster
Det er artig å prøve å fange de vakre sommerblomstene fra litt forskjellige vinkler og under forskjellige lysforhold. Her er et knippe som jeg håper faller i smak.
Makrohelg
Sist helg var i makrofotograferingens tegn. På lørdag var vi en tur til Rotlia i Stange. Gulveisen var det for sent for i år, men andre blomster fantes. Et par av bildene er tatt i vår hage. Innimellom må jeg bruke Helios’en med mellomring istedet for makro-objektivet da jeg synes denne gir veldig annerledes og spennende uttrykk.
Femund
I helga var vi en tur til Elgå og Femund. Været var upåklagelig der som ellers i Sør-Norge i disse dagene. Og derfor ble det blant annet noen solnedgangsbilder sammen med blomster og fugler.
- Fra Båtstø Camping
- Gull i Femund
- Laksand
- Låvesvale
- Multblomst
- Bekkeblom
- Mye stein ved Femund
- Solstråler over Sålekinna
- Strandsnipe kurtiserer
- Blikk stille på Femund
Tidlig sommer
Selv om vi etter kalenderen ikke har begynt på den første sommermåneden, har det strålende været bidratt til en eksplosjon av vekster i naturen. Og flere kommer nok; ikke minst om vi får litt regn snart. Her er et lite knippe bilder av noe av årets blomsterfangst.
Mogop
Hver vår må vi oppsøke mogopen i Jordet. Dette er en nydelig blomst hvis skjønnhet jeg synes det er vanskelig å formidle fotografisk. Her er i alle fall noen forsøk.
Blåveis og litt hvitveis
I går ettermiddag fikk vi av Inger og Asbjørn en hyggelig omvisning i Furuberget i Hamar. Før og etter en trivelig kafferast var det fotografering av blåveis som var i fokus. Blåveisen var ikke bare blå i forskjellige nyanser, men noen var også hvite og røde; fascinerende! Et par av bildene er av hvitveis fotografert på Høybråten i Oslo.
- Hvitveis
- Teppe av hvitveis
- Blåveis
- Blåveis, hvit av farge
- Blåveis
- Blåveis, rød av farge
- Blåveis
- Blåveis





































































































