Innlegg

Tilbakeblikk på sommeren

Posted on

Etter en superfin sommer værmessig her sørpå, har vinteren nå begynt å gløtte på døra. Da kan det være hyggelig å mimre litt over det som var, mens vi forbereder oss på kaldere tider. Her er noen bildeglimt fra sommeren som gikk.

Blåst

Posted on

På lørdag var det endel vind som medførte ganske store bølger på Mjøsa. En fototur til Domkirkeodden ble derfor satt ut i livet for å dokumentere dette. Noen av bildene presenteres her, og jeg lar bildene tale for seg.

(Klikk på ett av bildene for større versjon.)

Litt ymse i overgang høst/vinter

Posted on

Vi har allerede hatt en forsmak av vinteren. På tirsdag sist uke ble vi møtt av vinterlige forhold på vår tur til Elgå; mest snø var det på Trysilvegen der flere biler hadde sklidd av vegen. Snøen ble snart borte igjen i lavlandet, men på fjelltoppene ligger den fortsatt. Fine kontraster med snø og høstlige farger.

Små og store landskap ved Femund

Posted on

Denne bildeserien ble tatt for en uke siden og høstfargene er sikkert enda flottere nå. Høsten er i alle fall en fantastisk fin årstid for alle naturinteresserte og ikke minst naturfotografer. Men også en litt vemodig tid da trekkfuglene drar til varmere strøk og vissent løv faller til bakken; vinteren har de siste dagene sendt noen signaler om sin ankomst.

 

Høstfarger

Posted on Updated on

Høsten er en fin tid når naturen kler seg i fantastiske farger. Bildene denne gangen er fra Femundsmarka; i hovedsak ved Djupsjøen og Hammarsjøen.

Høst og Helios

Posted on

Høsten begynner så smått å sette sitt preg på naturen. En rundtur i nærområdet for å dokumentere dette, med håndholdt kamera og Helios`n påsatt er både krevende og morsomt.

Åkersvika

Posted on

Åkersvika naturreservat ble fredet i 1974 og utvidet i 1984 og 1992. Det er et viktig våtmarksområde som raste- og hekkeområde for våtmarksfugl. Det er etablert fugltårn rundt området. Jeg har lagt noen turer dit i det siste; særlig mange Kanadagjess finnes der nå. Men i et slik våtmarksområde er det også mange andre skapninger, deriblant ulike nymfer/øyenstikkere.

 

Ettersommer

Posted on

Kalenderen viser at vi er godt inne i den siste sommermåneden og de første høsttegnene begynner å dukke opp. Her er noen ferske bilder fra Femundtraktene.

Vakre småkryp

Posted on Updated on

Ved å ta en tur til en blomstereng eller ved bredden av et lite tjern kan vi ofte observere noen av de vakre små skapningene i naturen. Her er noen av de jeg observerte de siste dager.

Femundstraktene

Posted on

Vi har hatt noen flotte dager på Båtstø Camping i Elgå med et fantastisk vær. Flere fjellturer, multeplukking, båttur og solnedgangsfotografering var blant syslene under oppholdet. Her er noen glimt fra dagene.