Vår

Kurtise i horndykkertjernet

Posted on

I dag ble det en tur til horndykkertjernet for å se om de var på plass også i år. Jeg har hatt gleden av å se og fotografere horndykkere ved dette vannet i flere år. Som sagt var det et par der, og de hadde tydeligvis et godt øye til hverandre, noe de viste ved en liten danseoppvisning; fascinerende!

Kunst i grøfta

Posted on

Med et par kuldegrader på natta er det fantastisk hva naturen kan skape selv i litt vann i ei grøft. Her er noen bilder jeg tok en morgen før varmegradene slettet kunstverkene.

Blåveis i Furuberget

Posted on

I går var vi sammen med et vennepar en tur i Furuberget i Hamar,  både for turen sin skyld, og for å se og fotografere blåveis noe det er mye av der.  Blåveis (Hepatica nobilis) er  en flerårig urt i soleiefamilien. Ut fra navnet skulle en tro at de bare er blå av farge, men det er mange fargevarianter; forskjellige blå varianter, røde og noen også hvite, noe som bildene viser. En fin trivelig tur var det med trivelig følge!

Gulveis med mere

Posted on

Våren er årstiden da alle nydelige blomster kommer opp av den frosne marken. Vi bruker blant flere utflukter også ta en tur til Rotlia i Stange for å forevige gul-veisen. Nå har jeg forøvrig også lokalisert den samme blomsten ved Domkirkeodden, og den er sikkert på mange andre plasser jeg ikke kjenner til. Vårkål og hvitveis er det også å finne sammen med gulveis.

Vårblomster

Posted on

Hver vår er det spennende å følge med på det som dukker opp av jorda. Blåveisen er av de første som stikker seg fram. Den opptrer i mange ulike farger, blå, hvit, lilla og rød, og sikkert flere nyanser enn det. En annen vårblomst som er «ettertraktet» er Mogop. Jordet i Trysil er målet hver vår for å forevige denne vakre blomsten som også er sjelden og fredet.

Tysbast

Posted on

Tysbast er den eneste norske arten i tysbastfamilien. Disse plantene er busker på inntil 1,5 meter med lysegrå bark og avlange, hele blad mot enden av kvistene. Tysbast blomstrer på bar kvist ganske tidlig på våren. Den er en av de giftigste plantene i norsk natur; alle delene av plantene er giftige og spesielt de røde fruktene («bærene») (Store norske leksikon). Selv om de er giftige er det vakre blomster. Vi har noen eksemplarer ikke langt fra der vi bor; disse bruker vi å «besøke» hver vår i likhet med de andre vårblomstene.

Her er det noen bilder av vårens blomstring.

 

Nordlys i april

Posted on

På denne årstiden er vi på tampen med nordlysfotografering. Men etter et nordlysvarsel på telefonen tok jeg meg en tur ut rundt midnatt for å se om det var verdt turen ut. Til å begynne med var det ikke veldig mye å se, men etter en halvtime ble det mer fart i sakene. Sannsynligvis de siste nordlysbildene for mitt vedkommende denne sesongen.

Vårfugler

Posted on

Det er trivelig med våren og fuglene som skaper liv og røre på denne tiden av året. Her det bilder av noen av de.

Fugler i farta

Posted on

Det er trivelig å registrere at det begynner å bli «fuglsomt» etter som våren skrider frem. På Starene er det veldige mengder med kortnebbgjess og svaner med mer. I Åkervika begynner isen og åpne seg; foreløpig ikke så veldige mengder med fugl, men det tar seg nok sikkert opp.

Vår i bekken

Posted on

Selv om det er vekslende værforhold for tiden er det en vårlig stemning i naturen. Her er noen bilder fra en bekk i nærområdet som jeg ofte frekventerer, bildene er fra de siste dagene.