Makro

Fortsatt sommer

Posted on

Selv om vi er i siste sommermåned er det fortsatt mye fint å se i naturen ikke minst av blomster og insekter. Gresshoppene er nå fremtredende der jeg bruker å vandre i skogen i nærområdet. Det samme er sommerfuglene og da spesielt admiral sommerfuglen.

Noen glimt fra Elgå

Posted on

Forrige uke var vi noen dager i Elgå. Det spesielle denne gangen var flere harer; sikkert av årets kull, som hyppig viste seg på plassen. Ikke var de særlig redde heller, satt bare få meter fra oss og beitet. Ellers ble det noen turer både til fjells og til skogs. Jeg legger ut noen av bildene fra disse dagene.

 

Sommerprakt

Posted on

Vi har utrolig mange vakre blomster og planter i naturen vår. Det gjelder bare å stoppe opp og se seg rundt eller heller se ned. Her er noen jeg har tatt bilde av den senere tid.

Vakre skapninger

Posted on

Sommeren er da tiden for å jakte på vakre flyvende skapninger. Det er ikke bestandig så lett å fange de i flukt, men setter de seg ned noen sekunder gjelder det å være klar med kameraet. Her er noen jeg har «fanget» den siste tiden. Navn på de forskjellige kommer frem under hvert bilde når du klikker på det (hentet fra Artsorakel).

Marisko

Posted on

Hver juni i mange år har vi fått gleden av å se og fotografere Marisko (Cypripedium calceolus) som er en vakker orkidé. Marisko blomstrer fra forsommer til midtsommer og finnes spredt i bl. a. i østlige deler av Sør-Norge. Den har vært fredet i Norge siden 2001. Den har mange lokale navn, slik som fruesko, olavsbolle og tøffel. Da vi var på vår faste plass for vel en uke siden var det for tidlig, men en uke senere var det noen som blomstret, selv om det også da var litt tidlig.

Ved Femund

Posted on

Etter et par dager ved Femund har det blitt noen småturer og en del bilder. I går var det veldig fint vær, og en tur på Valdalsfjellet fristet så mye at vi satte det ut i livet. Her en noen bilder fra de siste par-tre dager.

Fugler og blomster

Posted on

Her er noen bilder fra de senere dager av det som er i søkeren for meg; nemlig fugler og blomster i alle varianter. Blomstene er jo takknemlige motiv da de står stille (hvis vindstille), men det kan være vanskelig å få til noe mer enn ren avbildning.

Blomstringstid

Posted on

Våren og forsommeren er flott med alle blomstene som dukker opp av jorda og på greiner. Her er et lite utvalg av noen de senere dagene.

Vårblomster

Posted on

Vår betyr nytt liv også i skog og mark. Her er noen nyutsprungne i april.

Blåveis i Furuberget

Posted on

I går var vi sammen med et vennepar en tur i Furuberget i Hamar,  både for turen sin skyld, og for å se og fotografere blåveis noe det er mye av der.  Blåveis (Hepatica nobilis) er  en flerårig urt i soleiefamilien. Ut fra navnet skulle en tro at de bare er blå av farge, men det er mange fargevarianter; forskjellige blå varianter, røde og noen også hvite, noe som bildene viser. En fin trivelig tur var det med trivelig følge!