Insekter
Åkersvika
Åkersvika naturreservat ble fredet i 1974 og utvidet i 1984 og 1992. Det er et viktig våtmarksområde som raste- og hekkeområde for våtmarksfugl. Det er etablert fugltårn rundt området. Jeg har lagt noen turer dit i det siste; særlig mange Kanadagjess finnes der nå. Men i et slik våtmarksområde er det også mange andre skapninger, deriblant ulike nymfer/øyenstikkere.
- Stokkand
- Stokkand
- Kanadagjess
- Knoppsvaner med to av fire unger
- Rødbrun høstlibelle
- Blåvannymfe
- Edderkopp i sitt spindelnett
- Storskarv
- En gjeip til fotografen…
- … før jeg tar flukten
- Demonstrativt nær fotografen
Vakre småkryp
Ved å ta en tur til en blomstereng eller ved bredden av et lite tjern kan vi ofte observere noen av de vakre små skapningene i naturen. Her er noen av de jeg observerte de siste dager.
- «Jeg ser deg nok», Blåvannymfe
- Blåvannymfe
- Blåvannymfe
- Blåvannymfe
- Keiserkåpe
- Neslesommerfugl
- Neslesommerfugl og Keiserkåpe
- Dagpåfugløye og Keiserkåpe
- Dagpåfugløye
- Dagpåfugløye og Neslesommerfugl
Ved bredden av et tjern
Ikke langt fra der vi bor er det et lite tjern der jeg har observert kvinender, stokkender og horndykker. I dag var jeg der og det var fortsatt fugler der, men veldig sky. Så jeg svingte objektivet mot noen skapninger som ikke er så sky, men likevel ikke så lett å ta bilde av; i alle fall ikke i flukt!
- Tilbaketrekning i sluttet orden
- Fargerik
- En pust i bakken/på bladet
- Øyenstikker i flukt
- Genene må føres videre
Blomster og makro
Den siste tiden har fotograferingen i stor grad dreid seg om makro av de mange blomster og vekster som omgir oss.
- En vakker bukett
- Den enes død, den andres brød
- Ripsen ikke aldeles moden
Makrohelg
Sist helg var i makrofotograferingens tegn. På lørdag var vi en tur til Rotlia i Stange. Gulveisen var det for sent for i år, men andre blomster fantes. Et par av bildene er tatt i vår hage. Innimellom må jeg bruke Helios’en med mellomring istedet for makro-objektivet da jeg synes denne gir veldig annerledes og spennende uttrykk.
På tampen av sommeren
Her kommer noen bilder fra slutten av august som er den siste sommermåneden. Høsten er ugjenkallelig her, men med den kommer masse fine farger og stemninger i naturen. Solens siste stråler før den går ned kan gi spektakulære farger.
- Frø fanget i edderkoppnett
- Kanskje dette er eieren av nettet?
- Ikke elg, men edderkopp i solnedgang
Røsslyng og litt til
Røsslyng (Calluna vulgaris) er ei plante i lyngfamilien. Blomstene er rødfiolette, men det forekommer også hvite blomster. I nærområdet mitt var det flere år en forekomst av hvit røsslyng, men den har vært borte de siste par årene.
- Blåbær-riset får fine farger
- Dagens siste solstråler
Litt forskjellig
De siste dagers fine vær her lengst øst i landet har gjort at det meste spretter frem, både insekter og vekster.
- Edderkoppen med sitt nett
- Grønnvinge
- Det knoppes
- Vårpengurt
- Reflekser
- Humlens flukt
- God von om blåbær
- Sommerfugler er vakre skapninger
- Hvitveis
- Det knoppes
Tidlig høst
Vi har nå kommet til første høstmåned og dens farger begynner å sette sitt preg på landskapet. En liten tur i nærområdet; Grimsåsen, bekrefter at både løv og lyng får sitt fargerike høstpreg.
- En artig en vi traff i Grimsåsen
Dugg
Sensommertiden kan by på fine fotoopplevelser med morgentåke og dugg i vegetasjonen. Dette i kombinasjon med litt lav morgen-/kveldssol kan gi spennende resultater, noe jeg har gjort noen forsøk på her.
- Gresset begynner å få høstfarger
- Brunflekket perlemorsommerfugl og Fløyelsbrun ringsommerfugl
- Fløyelsbrun ringsommerfugl












































































