Insekter

Åkersvika

Posted on

Åkersvika naturreservat ble fredet i 1974 og utvidet i 1984 og 1992. Det er et viktig våtmarksområde som raste- og hekkeområde for våtmarksfugl. Det er etablert fugltårn rundt området. Jeg har lagt noen turer dit i det siste; særlig mange Kanadagjess finnes der nå. Men i et slik våtmarksområde er det også mange andre skapninger, deriblant ulike nymfer/øyenstikkere.

 

Vakre småkryp

Posted on Updated on

Ved å ta en tur til en blomstereng eller ved bredden av et lite tjern kan vi ofte observere noen av de vakre små skapningene i naturen. Her er noen av de jeg observerte de siste dager.

Ved bredden av et tjern

Posted on

Ikke langt fra der vi bor er det et lite tjern der jeg har observert kvinender, stokkender og horndykker. I dag var jeg der og det var fortsatt fugler der, men veldig sky. Så jeg svingte objektivet mot noen skapninger som ikke er så sky, men likevel ikke så lett å ta bilde av; i alle fall ikke i flukt!

Blomster og makro

Posted on

Den siste tiden har fotograferingen i stor grad dreid seg om makro av de mange blomster og vekster som omgir oss.

Makrohelg

Posted on

Sist helg var i makrofotograferingens tegn. På lørdag var vi en tur til Rotlia i Stange. Gulveisen var det for sent for i år, men andre blomster fantes. Et par av bildene er tatt i vår hage. Innimellom må jeg bruke Helios’en  med mellomring istedet for makro-objektivet da jeg synes denne gir veldig annerledes og spennende uttrykk.

På tampen av sommeren

Posted on

Her kommer noen bilder fra slutten av august som er den siste sommermåneden. Høsten er ugjenkallelig her, men med den kommer masse fine farger og stemninger i naturen. Solens siste stråler før den går ned kan gi spektakulære farger.

Røsslyng og litt til

Posted on

Røsslyng (Calluna vulgaris) er ei plante i lyngfamilien. Blomstene er rødfiolette, men det forekommer også hvite blomster. I nærområdet mitt var det flere år en forekomst av hvit røsslyng, men den har vært borte de siste par årene.

Litt forskjellig

Posted on

De siste dagers fine vær her lengst øst i landet har gjort at det meste spretter frem, både insekter og vekster.

 

Tidlig høst

Posted on

Vi har nå kommet til første høstmåned og dens farger begynner å sette sitt preg på landskapet. En liten tur i nærområdet; Grimsåsen, bekrefter at både løv og lyng får sitt fargerike høstpreg.

Dugg

Posted on

Sensommertiden kan by på fine fotoopplevelser med morgentåke og dugg i vegetasjonen. Dette i kombinasjon med litt lav morgen-/kveldssol kan gi spennende resultater, noe jeg har gjort noen forsøk på her.