Fugler

Kveldsstemning

Posted on

En kveldstur ved Mjøsas bredd kan fange mange fine stemninger. Nå var det våryre følelser hos stokkendene. Selv om det er veldig vanlige ender er de jo vakre, og i det flotte kveldslyset blir de ikke mindre vakre.

Glomma ved Skogmuseet

Posted on

I en ledig stund (som pensjonist er det ikke mange av de) fant jeg tid for et lite besøk til Klokkerfossen og Prestfossen i Glomma ved Skogmuseet i Elverum. Det var kaldt på dagen så frostrøyken lå over fossen. Fossekallen enset ikke kulden, den dukket og svømte med friskt mot i isvannet; en skikkelig hardhaus!

Noen småfugler

Posted on

Julefuglen dompap er en skikkelig sjarmør og en meget vakker fugl. Det er mange av de i nærmiljøet, men også stilitsen er det en del av, den er også meget vakker. Her er noen bilder fra de seneste dagene; noen dessverre i gråvær, men fuglene er like fine uansett vær.

 

Tilbakeblikk på sommeren

Posted on

Etter en superfin sommer værmessig her sørpå, har vinteren nå begynt å gløtte på døra. Da kan det være hyggelig å mimre litt over det som var, mens vi forbereder oss på kaldere tider. Her er noen bildeglimt fra sommeren som gikk.

Litt ymse i overgang høst/vinter

Posted on

Vi har allerede hatt en forsmak av vinteren. På tirsdag sist uke ble vi møtt av vinterlige forhold på vår tur til Elgå; mest snø var det på Trysilvegen der flere biler hadde sklidd av vegen. Snøen ble snart borte igjen i lavlandet, men på fjelltoppene ligger den fortsatt. Fine kontraster med snø og høstlige farger.

Åkersvika

Posted on

Åkersvika naturreservat ble fredet i 1974 og utvidet i 1984 og 1992. Det er et viktig våtmarksområde som raste- og hekkeområde for våtmarksfugl. Det er etablert fugltårn rundt området. Jeg har lagt noen turer dit i det siste; særlig mange Kanadagjess finnes der nå. Men i et slik våtmarksområde er det også mange andre skapninger, deriblant ulike nymfer/øyenstikkere.

 

Femundstraktene

Posted on

Vi har hatt noen flotte dager på Båtstø Camping i Elgå med et fantastisk vær. Flere fjellturer, multeplukking, båttur og solnedgangsfotografering var blant syslene under oppholdet. Her er noen glimt fra dagene.

Femund

Posted on

I helga var vi en tur til Elgå og Femund. Været var upåklagelig der som ellers i Sør-Norge i disse dagene. Og derfor ble det blant annet noen solnedgangsbilder sammen med blomster og fugler.

Fugler i Australia

Posted on

Under vårt opphold i Australia så vi mange for oss fremmedartede fugler. Kakaduene var veldig hørbare med sin ikke altfor vakre lyd, men fuglene var fine. I Featherdale Wildlife Park fikk vi stifte bekjentskap med Kasuar, en stor, ikke flyvedyktig og visstnok ikke ufarlig fugl. Papegøyer så vi også i stort antall i tillegg til mange andre som jeg ikke vet navnet på. Her er bilder av noen av fuglene vi så.

Østensjøvannet

Posted on

Når anledningen byr seg bruker jeg å ta en stopp ved Østensjøvannet. Aktiviteten hos fuglene og antallet fugler er ikke like intens som på våren, men det er likevel trivelig og stoppe opp en stund for å bivåne og fotografere de fuglene som er der. Det var i alle fall stor aktivitet med renhold av fjærdrakta.