Blomster

Tysbast

Posted on

Tysbast er den eneste norske arten i tysbastfamilien. Disse plantene er busker på inntil 1,5 meter med lysegrå bark og avlange, hele blad mot enden av kvistene. Tysbast blomstrer på bar kvist ganske tidlig på våren. Den er en av de giftigste plantene i norsk natur; alle delene av plantene er giftige og spesielt de røde fruktene («bærene») (Store norske leksikon). Selv om de er giftige er det vakre blomster. Vi har noen eksemplarer ikke langt fra der vi bor; disse bruker vi å «besøke» hver vår i likhet med de andre vårblomstene.

Her er det noen bilder av vårens blomstring.

 

Ved Femund

Posted on

Noen dager ved Femunds bredd medfører som regel en del bilder; så også denne gangen. Røsslyngen begynner å bli virkelig fin nå, og spesielt artig var det og finne hvit røsslyng. Ellers blir det da noen landskapsbilder; høstfargene er ikke så fremtredende enda, men noen blader på bjørka og i lyngen har fått fine farger.

 

 

Blomsterbukett

Posted on

Denne gangen har jeg valgt og legge ut en del bilder av villblomster fra i vår og sommer. Dette er takknemlige motiv så sant det ikke er for mye vind. Utfordringen synes jeg er å isolere blomsten i slik grad at den ikke «drukner» i masse andre vekster.

Litt forskjellig

Posted on

I denne varme sommertiden er det faktisk ikke så mye en orker og være ute sånn midt på dagen; det blir for stekende hett. Men noen bilder blir det da alltids; denne gangen av blomster, sommerfugler, øyenstikkere og en edderkopp.

Fjellpryd og greplyng

Posted on

For en uke siden var vi til Valdalsfjellet for blant annet å se om vi kunne finne greplyng blant snøfonnene. Og det fant vi sammen med noen få eksemplarer av fjellpryd.

Gulveis i Rotlia

Posted on

Forleden var vi sammen med gode venner på den årlige turen til Rotlia i Stange kommune for å fotografere gulveis. Det var massevis av den sammen med flere andre arter. Sesongen for hvitveisen var snart over, men det var fortsatt noen å finne. Andre arter som tannrot, trollbær og firblad har jeg ikke tatt bilde av tidligere mener jeg. Trivelig er det og rusle i området og ikke minst kunne sette seg ned med en kopp kaffe.

Mogop

Posted on

Også i år tok jeg turen til gamle fototrakter i Jordet for og fotografere mogop. Dette er en meget vakker blomst som i stor grad «gjør» våren for meg.

 

Tysbast

Posted on

Tysbast er de av våre planter som blomstrer tidlig på våren. Vi har noen forekomster i nærområdet vi bruker å følge med på hver vår, og i går så vi at de blomstret.

Tysbast er en svært giftig plante i tysbastfamilien. Det er barken og fruktene som er giftigst. Arten har vakre blomster, som blomstrer tidlig på våren. Blomstene kommer før bladene spretter på busken. Men det helt spesielle er at busken bare har noen blader øverst på stilken eller stilkene, mens det er to til fire sittende blomster, og senere bær, på tidligere bladfester, særlig fjorårets bladfester. De velluktende, rosa blomstene har lange underbegre og fire begerblader, men er uten kronblader. Senere kommer det bærlignende steinfrukter der blomsten var. Disse starter som grønne, og blir deretter røde når de modnes. Fruktene har bare ett frø. Fruktene blir omtrent syv mm store som modne. Frøene blir spredt med dyr, ved at de spiser fruktene. Arten er spesialtilpasset disse dyrene slik at de meget giftige frøene ikke fordøyes. (Wikipedia)

Moralen er derfor: bare se, men ikke røre!

Vårblomster

Posted on

Vi har bak oss en periode med kaldt vårvær, men fra i går ser det lysere ut med hensyn til sol og varme. Vårblomstene har liksom ikke våget seg helt fram i lyset tidligere; dette preger de bildene jeg legger ut denne gangen. Men fine er de uansett.

Sibirstjerne

Posted on

Ved kongelig resolusjon 2. oktober 1981 ble et strandområde ved Sakrisvollen  på nordsiden av Aursunden, Røros kommune, fredet som plantefredningsområde. Samtidig ble plantearten Sibirstjerne (Eurybia sibirica) tilhørende slekta Aster fredet i hele Norge. Sakrisvollen er Sibirstjernas eneste kjente naturlige voksested i Norge. Vi har lenge tenkt på å oppsøke dette stedet for med egne øyne se denne sjeldne planten, og i går kom vi oss dit. Ifølge artsoraklet er kjente funnsteder Sibir og Canada og Sakrisvollen. Vi var muligens noe tidlig ute for det var masse knopper som bare ventet på å slå ut i full blomst, men noen utsprungne blomster var det heldigvis å se sammen med flere andre fine planter.