Innlegg
Blåveis
Blåveis (Hepatica nobilis) eller blåsymre er en flerårig plante i soleiefamilien. Den er av de første som stikker seg fram på våren. Blåveisens farge varierer fra helt hvit gjennom alle blåfarger til rød. Her er noen bilder fra nærområdet på Hamar der det enkelte plasser er masse blåveis.
Fugleutflukt
Våren er en flott tid på mange vis; ikke minst når trekkfuglene kommer tilbake. Forleden tok jeg en tur ned til Mjøsa for å se om det var noe liv på vannet. Kortnebbgjess var det i hopetall, endel kanadagjess, og vipa og stæren mesket seg på åkrene.
- Tjeld
- Kortnebbgjess
- Kvinender
- Stær
- Vipe
- Vipe
- Kanadagjess
Kveldsstemning
En kveldstur ved Mjøsas bredd kan fange mange fine stemninger. Nå var det våryre følelser hos stokkendene. Selv om det er veldig vanlige ender er de jo vakre, og i det flotte kveldslyset blir de ikke mindre vakre.
- Fint ved stranda
- Over til Helgøya
- Kveldslyset er flott
- Trekløver
- En skarv i flukt
- Vårfølelser
- Neste generasjon er sikret
- Stille på Mjøsa
Form og farge
Gårdagen brakte med seg et skikkelig buvær, så dagen ble for det meste tilbrakt inne. Noen tulipaner og makroobjektivet gjorde at dagen forløp tross alt veldig fort. Det er spennende og lete etter former, farger og linjer i slike vakre blomster sett gjennom makroobjektivet. Ved bruk av stor blender får en isolert små detaljer som er skarpe mot uskarpe omgivelser.
Mars i Elgå
De første dagene denne uka var vi på vogna på Båtstø, Elgå. Været var vekslende med både grått, snø, men også noe sol som bildene viser. Tid til litt skigåing ble det også mellom all fotografering og besøk. Hvis en legger godviljen til kan en ane noen få tegn til vår, men det er vel en stund til den kommer for fullt; vi er jo bare så vidt inne i den første vårmåneden.
- Vårtegn i Sagbekken
- Sagbekken
- Is-skulptur
- Islagte Femund
- Fargerike reflekser ved bruk av polafilter
- Morgenens første solstråler på Elgpiggen og Sålekinna sett fra Båtstø
- Storslåga i kveldens siste solstråler
- Elvoset ved Tjønnodden
Siste rest av is
Ettermiddagens vandretur langs Mjøs-stranda ved Domkirkeodden viste at isen snart er borte vekk på denne siste vinterdagen. Kun noen få små isflak var å se, så de siste dagers varmegrader har tydelig satt sitt preg. Men noen få isklumper var det da å se fortsatt.
Gyldne øyeblikk ved Mjøsa
For en skarve hobbyfotograf; sikkert også for de proffe, er jakten på det perfekte lyset en stor utfordring. Enten morgen eller ettermiddag/kveld er det som oftest best fotolys. Her har jeg noen bilder tatt en sen ettermiddag og en tidlig ettermiddag; to forskjellige dager.
Fine dager i Elgå
Sist uke tilbrakte vi noen dager i vogna vår i Elgå. Værutsiktene ifølge langtidsvarselet var ikke de aller beste, men både torsdag og fredag ble strålende fine dager. Fotografisk ble det både soloppgang, solnedgang, tåke og klart vær; med andre ord helt ideelt!
(Klikk på ett av bildene for større versjon).
- På skia på Femund
- Valdalsfjella
- Sålekinna i soloppgang
- Kveldslys ved Båtstø
- Tåkebanker og Sålekinna
- Tåke ved Fjellgutusjøen
Glomma ved Skogmuseet
I en ledig stund (som pensjonist er det ikke mange av de) fant jeg tid for et lite besøk til Klokkerfossen og Prestfossen i Glomma ved Skogmuseet i Elverum. Det var kaldt på dagen så frostrøyken lå over fossen. Fossekallen enset ikke kulden, den dukket og svømte med friskt mot i isvannet; en skikkelig hardhaus!
Diamanter
Diamanter er vel noe av det fineste naturen kan frembringe. Men is ligger ikke langt etter i skjønnhet; dog med endel dårligere varighet. En rusletur langs Mjøsas bredd resulterte i endel bilder av isformasjoner. Dessverre var været temmelig grått så de fine fargene i isen uteble, men vakre er de uansett.










































































